Lååånghelg!

Jag bråkar lite med livet idag! Eller så är det livet som bråkar med mig. Jag har jobbat, tittat på lägenhet, druckit vin, träffat Carro och nu sist skypat med Alexander. Solen skiner och det är 100 % sommar ute, men allt känns ändå inte riktigt som det ska. Jag har tre lediga dagar framför mig och jag irriterar mig något enormt på det faktum att jag inte kan skaka av mig min hopplöshetskänsla. Men ups and downs, berg och dalar, jag antar att det bara är så livet fungerar.

Sova kan jag inte heller göra. Jag tycks liksom aldrig bli trött om kvällarna och sedan vaknar jag som en zombie på morgnarna och är inte vid fullt medvetande förrän efter min andra kopp kaffe på jobbet. Jag tror inte riktigt att jag har vant mig vid omställningen än. Det kommer väl det också...

Jag tycker egentligen att hela livet i Sverige är en enda stor omställning. Vi är så manodepressiva här uppe i norr att det är svårt att hitta en balans i livet. En tredjedel av året springer större delen av den svenska befolkningen omkring halvnakna i solen, helt hysteriskt glada över att solen faktiskt inte har övergivit oss helt och hållet. Vi har för lite kläder på oss, dricker för mycket vin och grillar som galningar. Resterande två tredjedelar av året drabbas vi av höst/vinterdepressioner. Vi vaknar i mörker och somnar i mörker. Går till jobbet innan solen går upp och hem när den redan hunnit ner. Vi sover och fryser och mår allmänt dåligt. Deppiga, trötta, kalla... Det är allt eller inget! Hoppfullt eller hopplöst!

Men nu är det ju sommar! Och då ska man väl vara glad? Vi är ju värre än Pavlovs hundar. Så fort vi får se en kall öl och känner doften av grillat en sommarkväll så pumpas det serotonin till hjärnan och hela kroppen skriker av glädje och energi. Men det här året har jag inte hunnit med. Jag har haft alldeles för mycket annat att tänka på, gråta över och glädjas åt att jag har glömt bort det enkla i att bara följa med i årstiderna. Men visst ska det bli skönt med lite ledighet! Kanske är det precis vad jag behöver. Ett par planlösa dagar för att acklimatisera mig och bli ett med den svenska sommaren. Och för att läsa larminstruktioner och användarmanualer såklart! Så jag antar att jag ska försöka gå och lägga mig och låta sommaren väcka mig imorgon. Då väntar en dag med Caroline ute i Ljungsbro.



/Amanda


Kommentarer
Postat av: Alexander

Amandaaaaa! Hur fantastiskt bra skriver du inte? du ska inte bli journalist/författare/kolumnist/storbloggare? I'm your biggest fan!

2011-06-04 @ 15:18:14
URL: http://fingret.wordpress.com
Postat av: Anonym

Pandan! och du tittar `pa bostadsr´tt???? ha ha ,d u har ju inte s`mycket i Sverige att gñra av senaste inl´gget, nae, det borgen skriver jag inte under pà. puss mamma

2011-06-04 @ 18:05:07
Postat av: Amanda

Hahaha, Alexander! Jag tror att jag älskar dig! Du är för himla skojig vet du det? Puss på dig! Ses (jätte)snart! :D

2011-06-04 @ 19:03:24
Postat av: Anonym

Nej då, mamma. No te preocupes! Jag kör på Thomas lägenhet tror jag. Men jag kanske hyr in dig och Ninna för lite home styling!

2011-06-04 @ 19:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0